تاریخ انتشار : شنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۴
کد خبر : 6626

وزیر اقتصاد در حاشیه بازدید از بندر شهید رجایی:

کاهش ۱۵ درصدی رسوب کالا در بنادر و گمرکات کشور

کاهش ۱۵ درصدی رسوب کالا در بنادر و گمرکات کشور، وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه مجموعه کالاهای رسوبی در گمرکات کشور حدود ۵۰۰ هزار تن است که در مقایسه با عدد ۱۶۰ میلیون تن حجم صادرات و واردات عدد بسیار پایینی است، گفت: این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۵ درصد کاهش یافته است.

کاهش ۱۵ درصدی رسوب کالا در بنادر و گمرکات کشور، وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه مجموعه کالاهای رسوبی در گمرکات کشور حدود ۵۰۰ هزار تن است که در مقایسه با عدد ۱۶۰ میلیون تن حجم صادرات و واردات عدد بسیار پایینی است، گفت: این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۵ درصد کاهش یافته است.

به گزارش تولید و بازار به نقل از سازمان بنادرودریانوردی سید احسان خاندوزی روز شنبه در حاشیه بازدید میدانی از گمرک شهید رجایی و انبارهای اموال تملیکی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در راستای دستور رییس جمهور برای تهیه گزارشی از وضعیت تجارت، گمرکات و انبارهای تجاری کشور امروز ۲ بخش مهم و کلیدی که سهم بسیار پررنگ و مهمی در اقتصاد دارد را بازدید کردیم که بندر شهید رجایی و بندر امام خمینی(ره) را شامل می‌شود.

وی ادامه داد: مجموعه کالاهای رسوبی در گمرکات کشور حدود ۵۰۰ هزار تن است که در مقایسه با عدد ۱۶۰ میلیون تن حجم صادرات و وارداتی که گمرکات انجام می‌شود عدد بسیار پایینی است و تقریبا سه هزارم مجموعه تجارت بزرگی است که در کشور انجام می‌شود.

وزیر اقتصاد در این رابطه تصریح کرد: در بندر شهید رجایی ۱۹ درصد افزایش اظهارنامه‌های صادراتی و افزایش ۱۰ درصدی اظهارنامه‌های وارداتی را داشته‌ایم و کاهش ۱۵ درصدی رسوب نشان از همکاری خوب دستگاه‌های اجرایی در بالابردن سرعت تخلیه کالاها دارد.

خاندوزی گفت: در بحث کالاهای اساسی چند تصمیم مهم گرفته شده که هم کاهش میزان حقوق ورودی کالای اساسی از ۴ درصد به یک درصد و هم کاهش نرخ مالیات بر ارزش افزوده از ۹ درصد به یک‌درصد و در برخی از کالاها به صفر درصد می‌باشد.

وی در ادامه سخنان یکی از اقدامات بسیار مهم در بحث کاهش ماندگاری کالاها در استان هرمزگان را همکاری اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان با دستگاه قضا و همراهی استاندار هرمزگان برشمرد و افزود: تعیین تکلیف حدود ۶۰۰ کانتینر نمونه‌ای از این اقدامات ارزشمند است که از همین امروز بین گمرک و سازمان اموال تملیکی کارهای اولیه آن در حال انجام است و امیدواریم در چند هفته آینده به پایان برسد.

ضرورت همراهی دستگاه‌های ذی‌ربط در کاهش ماندگاری کالا

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان نیز در حاشیه این بازدید در جمع خبرنگاران با بیان اینکه رسوب کالا به عنوان یکی از مشکلات اساسی در بنادر محسوب می‌شود، خواستار مشارکت و همراهی بیش‌از پیش دستگاه‌هایی اجرایی تسریع کاهش ماندگاری کالا در بنادر این استان به ویژه بندر شهید رجایی به عنوان بزرگترین بندر تجاری کشور شد.

حسین عباس‌نژاد همراهی و مشارکت مجموعه دستگاه‌هایی اجرایی را در ترخیص به‌موقع کالا‌ها و کاهش ماندگاری کالاها به ویژه کالاهای اساسی در بنادر استان تعیین‌کننده دانست و افزود: مهم‌ترین برنامه امروز وزیر اقتصاد دربازدیراز بندر شهید رجایی پیرامون اتخاذ تدابیر و تصمیم‌گیری برای کاهش مشکلات رسوب کالا‌ها در انبار‌های بنادر و گمرکات امیدوارکننده بود و امیدواریم نتایج این سفر به کاهش ماندگاری کالاها این استان منجر شود.

وی همچینن با اشاره به حضور مستمر میدانی و استمرار سرکشی از انبارهای گمرکات و بنادر با هدف تعیین تکلیف سریع کالاهای رسوب شده در انبارهای بندر شهید رجایی تصریح کرد: در نتیجه اقدامات دستگاه قضایی استان تاکنون بخش قابل توجهی از انبارهای موجود در بندر شهید رجایی بندرعباس ثبت شده که نمونه آن می‌توان به تعیین تکلیف ۶۰۲ کانتینر و محموله گچ که چند روز گذشته از این بندر تخلیه شد، اشاره کرد.

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی خاطرنشان کرد: طی چند روز آینده سایر کالاهای متروکه از بندر شهید رجایی خارج خواهد شد.

شایان ذکر است؛ پس از بازدید‌های میدانی رئیس قوه قضاییه از گمرکات، بنادر و انبار‌های سازمان اموال تملیکی که از ابتدای دوران تصدی وی آغاز شده و آخرین مورد آن به سفر مازندران برمی‌گردد، معاون اول رئیس جمهور در اقدامی قابل تقدیر که نشان از دغدغه دولت برای حل مسائل و مشکلات گمرکات کشور دارد دستوری خطاب به وزیر امور اقتصادی و دارایی صادر کرد.

محمد مخبر در جلسه هیات دولت (۲۴ خرداد ماه ۱۴۰۲) با اشاره به برخی مسائل و مشکلات در گمرکات کشور که منجر به عدم ترخیص برخی اقلام و کالا‌ها شده، وزیر امور اقتصادی و دارایی را مکلف کرد در اسرع وقت از گمرکات و سازمان اموال تملیکی بازدید داشته باشد و حداکثر ظرف مدت یکماه تدابیر و تصمیمات لازم را برای حل و فصل مشکلات و نارسایی‌های گمرک اتخاذ کند.

گفتنی است؛ در سفر سید احسان خاندوزی به هرمزگان، تعدادی از معاونان وزیر، روسای سازمان‌های تابعه و مدیران کل وزارت اقتصاد از جمله رییس کل گمرک ایران، رییس سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی کشور حضور داشتند.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.