تاریخ انتشار : یکشنبه ۳ تیر ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۳
کد خبر : 14500

نسخه‌هایی که برای صنعت خودرو در انتخابات می‌پیچند

صنعت خودروی کشورمان نیازمند ساماندهی است و نامزدهای سمت ریاست جمهوری نسخه‌هایی را برای آن می‌پیچند که معلوم نیست چند عنوان از آن‌ها قابل اجرا هستند. ما این موضوع را از نگاه برخی از صاحب‌نظران بررسی می‌کنیم.

به گزارش تولید و بازار به نقل از ایفنا، از روزی که خودرو به خیابان‌های روستاها و شهرها راه پیدا کردند، مصرف سوخت‌های فسیلی چون بنزین و گازوئیل زیاد شد و محیط‌زیست تحت تأثیر قرار گرفت. از طرف دیگر برخی از خودروسازان که همچون سایر اقشار جامعه جایزالخطا هستند، برای افزودن سود خودشان در تولید محصولات از مواد اولیه کم کیفیت بهره می‌برند و این امر جان مشتریانشان را به خطر می‌اندازد.

شاید همین امر است که نامزدهای ریاست جمهوری را به این فکر انداخته که می‌توانند از مبحث ساماندهی صنعت خودرو به عنوان برگ برنده استفاده کنند و برنامه‌های چشمگیری را در این زمینه تبیین نمایند اما به راستی چند عنوان از این برنامه‌های مبین قابل اجرا هستند.

زاکانی با یک ماشین برقی به محل برگزاری  مناظرات انتخاباتی آمد تا اثبات کند که طرفدار استفاده از خودروهای سبز و غیر آلاینده است؛ اما به راستی ایده او تا چه اندازه عملی و قابل اجرا است.

امیر حسن کاکایی کارشناس خودرو و استاد دانشگاه می‌گوید که طرح استفاده از ماشین‌های برقی ایده خوبی است که می‌تواند به سلامت محیط‌زیست کمک کند اما نمی‌تواند مشکل ترافیک را حل کند.

او ادامه می‌دهد که به نظر می‌رسد نامزدهای سمت ریاست جمهوری کشورمان متوجه صورت‌مسئله درست نشده‌اند زیرا همه آن‌ها روی تولید و واردات خودروهای شخصی تمرکز کرده‌اند و این در صورتی است که اگر سیستم حمل‌ونقل کشور بازبینی و ساماندهی شود، دیگر کمتر شخصی روی به خرید و استفاده از خودروهای شخصی می‌آورد.

به نظر این کارشناس خودرو بهتر است که کشورمان از اتوبوس‌های برقی استفاده کند البته چنین امکانی هم‌اکنون وجود ندارد زیرا تهیه اتوبوس‌های برقی نیاز به صرف هزینه زیادی دارد؛ در واقع اتوبوس‌های برقی گران‌تر از اتوبوس‌های دیزلی هستند پس بهتر است که تعداد و کیفیت اتوبوس‌های دیزلی بهبود یابد.

او خاطرنشان کرد سال‌های اولی که خطوط اتوبوس بی آر تی فعال شدند، به شخصه تلاش می‌کرد که به جای خودروی شخصی از اتوبوس‌های بی آر تی استفاده کند چون آن اتوبوس‌ها کیفیت خوبی داشتند اما با گذشت زمان مستهلک شدند و دیگر استفاده از آن‌ها برای مردم اولویت ندارد.

این کارشناس خودرو به ایده اخیر قالیباف برای ساماندهی صنعت خودروسازی اشاره کرد و گفت: واردات ماشین‌های کارکرده خیانت به کشور است و تصویب آن قانون در مجلس شورای اسلامی درست نبود و نیست.

به نظر کاکایی این که زمانی اقشار مختلف جامعه تصمیم گرفتند کارخانه‌های خودروسازی داخل کشور را تحریم کنند تا شاید تولیدات این کارخانه‌ها کیفی‌تر شود، تصمیم درستی نبود چون منجر به رونق گرفتن کار مونتاژکاران شد و وضعیت کیفی محصولات خودروسازان ایرانی را پایین‌تر آورد.

او معتقد است که برخی از اقشار جامعه با هدف کسب سرمایه اقدام به خرید خودرو می‌کنند و این نشانه ضعف بازار سرمایه است.

این کارشناس خودرو بیان کرد: بهتر است که نامزدهای سمت ریاست جمهوری برنامه‌هایی را برای اصلاح وضعیت بازار سرمایه تدوین و تبیین کنند.

کاکایی بر صحبت‌های پزشکیان مبنی بر اینکه اگر قرار به گرانی بنزین باشد، باید خودروهای کم‌مصرف وارد کنیم صحه گذاشت و بیان کرد: ظاهراً  وارد کردن خودروهای کم‌مصرف می‌تواند به کاهش مصرف بنزین نیز منجر شود اما در واقع هر خودروی کم‌مصرفی که وارد ایران شود، مصرف بنزین زیادی خواهد داشت چون همان‌طور که اخیراً در خبرها آمد، هنوز بنزین منطبق با استانداردهای یورو ۵ در تمامی نقاط ایران نیست و خودروهای کم‌مصرف داخلی و خارجی به شرط دسترسی به بنزین منطبق با استاندارد مذکور، بهینه خواهند بود.

او ایده قاضی‌زاده هاشمی برای همکاری ترکیه، عراق، سوریه و جمهوری اسلامی ایران برای تولید خودروی مشترک را نیز ایده خوبی دانست و گفت: این ایده خوب است اما قابل‌اجرا نیست و عملی نمی‌شود چون روابط بین کشورمان و کشورهای دیگر مختل شده است.

نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی خدمات، تقویت و تزئین خودرو از سه‌شنبه ۲۹ خرداد تا یکم تیرماه ۱۴۰۳ و هم‌زمان با برگزاری مناظرات نامزدهای سمت ریاست جمهوری در محل دائمی برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.