تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰
کد خبر : 9302

تجاری‌سازی کشاورزی ایران ساختار ندارد

تجاری‌سازی کشاورزی ایران ساختار ندارد؛ بالغ‌بر ۱۰ سال است که قانون انتزاع از سوی وزارت جهادکشاورزی اجرا می‌شود اما هیچ ساختار، بودجه و نیروی انسانی برای تجارت محصولات کشاورزی و بازار هدف تعیین نشده است.

تجاری‌سازی کشاورزی ایران ساختار ندارد؛ بالغ‌بر ۱۰ سال است که قانون انتزاع از سوی وزارت جهادکشاورزی اجرا می‌شود اما هیچ ساختار، بودجه و نیروی انسانی برای تجارت محصولات کشاورزی و بازار هدف تعیین نشده است.

به گزارش تولید و بازار ، رییس اتاق اصناف کشاورزی ایران با بیان این مطلب در برنامه گفت‌وگوی اقتصادی رادیو گفت‌وگو درباره چگونگی رفع موانع تجارت محصولات کشاورزی اظهار داشت: تجاری‌سازی محصول، ساختار می‌خواهد بنابراین اینکه فقط حرف بزنیم و در عمل، کاری دیگر انجام دهیم ممکن نیست.

قاسم پیشه‌ور تجاری‌سازی محصولات کشاورزی را نیازمند عضویت در سازمان تجارت جهانی دانست و افزود: ما عضو این سازمان نیستیم و وقتی هم که عضو نباشیم یعنی ساختار و نظام نداریم، آن وقت هر کسی برای صادرات محصول ورود می‌کند.

اما وقتی عضو سازمان تجارت جهانی باشیم، بازار هدف، تولیدکننده و مصرف‌کننده آن مشخص است.

پیشه‌ور اضافه کرد: ما با این شرایط محصول تولید می‌کنیم اما نمی‌دانیم که مصرف‌کننده ما داخلی است یا خارجی و زیرساختی هم برای آن تعریف نکردیم ضمن اینکه تولیدکننده هم در زمان کاشت، داشت و برداشت دغدغه بازرگانی ندارد.

وی ادامه داد: طی ۱۰ سال اخیر که قانون انتزاع تصویب و به اجرا درآمد این موضوع به وزات جهاد کشاورزی محول شد اما با وجود واگذاری قانون، هیچ ساختار، بودجه و نیروی انسانی برای تجارت محصولات کشاورزی و بازار هدف تعیین نشده است.

رییس اتاق اصناف کشاورزی ایران ممنوعیت‌های خلق‌الساعه و یک شبه برخی از اقلام صادراتی را ناشی از نبود همین ساختارها برشمرد و گفت: ما هنوز در بخش کشاورزی برندینگ نداریم و متأسفانه محصولات کشاورزی ما شناسنامه ندارند و شناسنامه‌دار کردن محصولات کشاورزی اگرچه برعهده اتاق اصناف کشاورزی است ولی در قانون یک موضوع اختیاری تلقی می‌شود.

پیشه‌ور یادآور شد: همه تولیدکنندگان باید اطلاعات خود را در سامانه و درگاه ملی مجوزها بارگذاری کنند تا دغدغه صادرات و بازار محصول را نداشته باشند.

وی از سختی‌ها و چالش‌های صادرات محصولات کشاورزی شمال کشور به کشورهای حاشیه دریای خزر سخن گفت و تصریح کرد: با وجود سه بندر در این منطقه، هیچ فعالیت صادراتی صورت نمی‌گیرد چراکه امکانات ریلی، هوایی و دریایی مهیا نیست و کانکس‌های یخچالی و بسته‌بندی متناسبی نیز وجود ندارد.

پیشه‌ور در ادامه خاطرنشان کرد: با وجود اینکه شرایط اقلیمی کشور ما منحصربه‌فرد است اما از این شرایط به درستی استفاده نمی‌کنیم و بیشترین ضرر هم متوجه تولیدکننده و بخش تولید است و درنهایت هم باید شاهد تغییر کاربری اراضی کشاورزی و گرایش تولیدکنندگان به سمت کارهای دیگر و پرسود باشیم.

رئیس اتاق اصناف کشاورزی ایران یادآور شد: بند «ز» آیین‌نامه هیأت دولت مصوب سال ۱۳۹۷ اشاره کرده که صادرات و واردات ضمن سلامت محصول باید با نظر اتاق اصناف کشاورزی انجام شود اما برای صادرات و واردات محصولات تا این تاریخ، نظر اتاق اصناف که متولی قانونی این کار است، گرفته نشده است.

قاسم پیشه‌ور با تأکید بر اینکه سیاستگذاری برای واردات باید با نظر و اطلاعاتی که توسط اتاق اصناف کشاورزی ارائه می‌شود، انجام گیرد گفت: کشاورزی برخلاف صنایع دیگر فراقوه‌ای است؛ یعنی کشاورز از خدمات وزارت نیرو، وزارت نفت، وزارت راه، وزارت کار و بیمه تأمین اجتماعی استفاده کرده و در نهایت کالا را تولید می‌کند بنابراین اگر مشکلی در هر یک از این دستگاه‌ها رخ دهد، تولید محصول با اختلال روبه‌رو خواهد شد.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.