تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۰
کد خبر : 9314

ضرورت عضویت اتاق اصناف کشاورزی در کارگروه صادرات

ضرورت عضویت اتاق اصناف کشاورزی در کارگروه صادرات؛ اتاق اصناف کشاورزی ایران باید برای طرف مشورت قرار گرفتن و تصمیم‌گیری درباره صادرات محصولات کشاورزی در جلسات کارگروه توسعه صادرات شرکت کند.

 

به گزارش تولید و بازار ، سرپرست دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی با بیان این مطلب در برنامه گفت‌وگوی اقتصادی رادیو گفت‌وگو اظهار داشت: مجموعه فعالیت‌های تجاری به صورت یک بسته پیوسته است که در قالب مجموعه قوانین حاکم است.

سیدجمال مدرسی افزود: قانون برنامه ششم که الان در کشور ساری و جاری است، مقررات صادرات و واردات، قانون تمرکز وظایف بخش کشاورزی (قانون انتزاع) مصوب سال ۱۳۹۱ و قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز به ویژه ماده ۲ آن، حوزه کشاورزی را از منظر صادرات پوشش می‌دهند.

مدرسی با اشاره به اینکه چندین بند از ماده ۳۱ برنامه ششم کشور بر لزوم حمایت از توسعه زنجیره‌های عرضه محصولات کشاورزی و صادرات، توسعه خوشه‌های تجاری و برندسازی و افزایش رقابت‌پذیری و توسعه صادرات محصولات کشاورزی و حمایت از توسعه صادرات تولیدات صنایع تبدیلی و تکمیلی تأکید دارند، گفت: ماده ۲۳ قانون احکام، محصولات را از حیث صادرات و اعمال محدودیت و ممنوعیت دسته‌بندی می‌کند و تأکید دارد که موضوع تنظیم بازار نمی‌تواند مانع صادرات شود که الان هم این قانون اجرا می‌شود.

سرپرست دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی یادآور شد: براساس بخش دوم قانون محدودیت‌های صادرات، اگر در کالایی به صورت مستقیم اقلام یارانه‌ای به کار رفته باشد دستگاه مربوطه برای حفظ منافع بیت‌المال و عدم ایجاد رانت، باید ارزش ریالی یارانه‌ای در تولید کالا را به شورای اقتصاد پیشنهاد دهند و پس از تأیید، مابه‌التفاوت کالای صادراتی را واریز کنند.

این مقام مسئول با بیان اینکه تولید و نیاز کشور به محصولات کشاورزی سالانه برآورد و رصد می‌شود و کسری آن از طریق واردات تأمین خواهد شد، گفت: کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصدی واردات در سال جاری نیز موید و گواه همین مطلب است.

وی اظهار کرد: ما تراز تجاری کشورهای مختلف را در یک کار مشارکتی بررسی می‌کنیم و مجموع اطلاعات را گرفته و در جلساتی که با اتاق‌های بازرگانی و کارگروه توسعه صادرات سازمان توسعه تجارت و تشکل‌ها داریم اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

سیدجمال مدرسی درباره عدم عضویت اتاق اصناف کشاورزی ایران در این کارگروه و حضورش در جلسات یاد شده، گفت: اتاق اصناف کشاورزی ایران باید درخواست خود را برای عضویت در این کارگروه ارائه کند و برای طرف مشورت قرار گرفتن و تصمیم‌گیری درباره صادرات محصولات و تولیدات کشاورزی در جلسات آن شرکت کند و نظر دهد.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.