تاریخ انتشار : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۷
کد خبر : 13472

درز راحت اطلاعات مردم از سامانه‌های دولتی

درز راحت اطلاعات مردم از سامانه‌های دولتی؛ رئیس کمیسیون حکمرانی سازمانی اتاق بازرگانی تهران با انتقاد از کارکرد مشابه و موازی سامانه‌های دولتی نسبت به درز اطلاعات مردم از آنها هشدار داد.

درز راحت اطلاعات مردم از سامانه‌های دولتی؛ رئیس کمیسیون حکمرانی سازمانی اتاق بازرگانی تهران با انتقاد از کارکرد مشابه و موازی سامانه‌های دولتی نسبت به درز اطلاعات مردم از آنها هشدار داد.

به گزارش تولید و بازار به نقل از صنعت‌صنف، حسن فروزان‌فرد با اشاره به تعدد سامانه‌های دولتی و حاکمیتی با کارکرد مشابه، از عدم بهره‌برداری پژوهشی و درز راحت داده‌ها و اطلاعات مردم از این سامانه‌ها انتقاد کرد.

فروزان‌فرد تصریح کرد که کارکرد این سامانه‌ها در کمیسیون حکمرانی اتاق تهران مورد بررسی و ارزیابی قرار خواهد گرفت.

رئیس کمیسیون حکمرانی سازمانی اتاق تهران با اشاره به ضرورت اصلاح سیاست‌های مرتبط با ایجاد و نگهداری سامانه‌های دولتی و حاکمیتی، تعدد سامانه‌های مربوط به سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها که برای ارائه خدمات به استفاده‌کنندگان راه‌اندازی شده‌است را مورد انتقاد قرار داد.

او با بیان اینکه عمده این سامانه‌ها کارکردهای مشابه دارند، اضافه کرد که سامانه‌های موجود، در حال حاضر تنها به محلی برای گرد‌آوری و ذخیره‌سازی اطلاعات کاربران تبدیل شده است در حالی که بهره‌مندان و به طور ویژه، فعالان اقتصادی و صاحبان کسب‌و‌کار امکان دسترسی به این اطلاعات را درراستای توسعه کسب‌و‌کار خود ندارند.

بنابر اعلام روابط عمومی اتاق تهران، حسن فروزان‌فرد، با این توضیح که مسأله سامانه‌های حاکمیتی و کارکردهایی که این حوزه برای فعالان اقتصادی داشته‌است، طی جلسات آتی کمیسیون حکمرانی سازمانی اتاق تهران و با حضور صاحب‌نظران و کارشناسان مورد نقد و بررسی قرار خواهد گرفت، گفت: طی سال‌های اخیر، راه‌اندازی سامانه‌ها از سوی نهادها و سازمان‌های دولتی و حاکمیتی رشد فزاینده‌ای داشته‌ و هرچند ماهیت ایجاد این سامانه‌ها، تسهیل در فرآیندهای مربوط به امور مردم و مراجعه‌کنندگان به آن است، اما عمده این سامانه‌ها از زیرساخت مناسب برای پاسخگویی و رفع نیازهای کاربران برخوردار نیست.

فروزان‌فرد همچنین حفظ امنیت اطلاعات موجود روی این سامانه‌ها را مورد تاکید قرار داد و با بیان اینکه اتفاقات رخ داده طی سال‌های اخیر، نشان داده که بخش عمده‌ای از سامانه‌های فعال در کشور، مورد حمله سایبری قرار گرفته و اطلاعات کاربران به راحتی درز پیدا کرده‌است، افزود: ازجمله نقش‌های سامانه‌ها در حوزه حکمرانی، ایجاد شفافیت برای عموم جامعه است، حال آنکه بهره‌برداری پژوهشی و از جنس چانه‌زنی مردم، فعالان اقتصادی و تشکل‌ها از این سامانه‌ها تاحدود زیادی ناممکن است.

وی تصریح کرد که در آغاز سال جدید، یکی از برنامه‌های کمیسیون حکمرانی سازمانی اتاق تهران، نقد و بررسی کارکردهای سامانه‌ها و ارائه توصیه‌های سیاستی برای رفع مشکلات این بخش است.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.