تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۵
کد خبر : 13870

 حضور۲ هزار و ۶۱۹ ناشر در نمایشگاه کتاب تهران

سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران با شعار بخوانیم و بسازیم از چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت تا شنبه ۲۹ اردیبهشت در محل مصلای امام خمینی (ره) تهران برگزار خواهد شد.

به گزارش گروه فرهنگ تولید و بازار، علی رمضانی در نشست خبری سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت: تعداد حضور ناشران هنوز قطعی نشده است و در روزهای آینده به آنها اضافه خواهد شد. ۲۵۰ ناشر در حال طی کردن روند حضورشان در نمایشگاه هستند که به احتمال زیاد در بخش مجازی شرکت می کنند.

سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران با شعار بخوانیم و بنویسیم از چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت تا شنبه ۲۹ اردیبهشت در محل مصلای امام خمینی (ره) تهران برگزار خواهد شد.

وی افزود: پس از پایان‌ نمایشگاه قبلی شرایط ارزیابی شد و نتایج آن در کمیته های ۱۵ گانه تبدیل به فرایند جدیدی شد تا خدمات بهتری در این دوره نمایشگاه ارائه دهیم. مجموعه ای از نهاد و دستگاه های دولتی در تلاش هستند تا شرایط بهتری برای نمایشگاه کتاب فراهم کنند. امسال با مجموعه های ایمنی و انتظامی، شهرداری تهران، شرکت پست و مجموعه مصلی امام خمینی (ره)، بانک ملی و نهادهای دیگر برای ارائه خدمات با ما همکاری می کنند.

تمهیدات ویژه برای حضور مردم

قائم مقام و سخنگوی نمایشگاه کتاب به فضای پیش بینی شده برای پارکینگ‌های نمایشگاه اشاره کرد و گفت: مجموع تعداد پارکینگ‌ها افزایش یافته و به پنج هزار عدد رسیده است که بخش ویژه‌ای به دانشجویان اختصاص دارد. با این حال از مردم می‌خواهیم برای حضور در نمایشگاه از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند که در این مورد شهرداری تهران شرایط ویژه‌ای را در نظر گرفته است.

رمضانی افزود: سه درب جدید به محوطه اصلی مصلی اضافه شده که دو درب برای ورود افراد و یک درب برای ورود خودرو است. با این درب‌ها از همه مناطق جغرافیایی نمایشگاه ورودی در نظر گرفته شده است. تمهیداتی در نظر گرفته شده که مردم از درب ورودی خیابان بهشتی بتوانند با ماشین ویژه تردد کنند، ضمن آنکه آسانسور‌های نمایشگاه هم قابل استفاده است.

وی گفت: شبکه اجتماعی «بله» و مسیریاب نشان به کمک نمایشگاه کتاب می‌آیند و در آن اطلاع رسانی‌ها انجام خواهد شد. همچنین با کمک شهرداری تهران تبلیغات نمایشگاه به صورت محیطی در کشور انجام می‌شود. مرکز پاسخگویی نمایشگاه مثل سال‌های قبل با کمک صد نیرو و با شماره ۹۱۰۰۹۸۹۸ به اطلاع رسانی در بخش حضوری و مجازی نمایشگاه کتاب کمک می‌کند.

قائم مقام و سخنگوی نمایشگاه کتاب افزود: بیش از ۱۲۰ نفر هم در محل نمایشگاه پاسخگو و راهنمای مردم هستند. مجموعه مشاوره کتاب، در یک نقطه از بخش ناشران عمومی و در دو نقطه در بخش ناشران کودک به مردم برای خرید کمک می‌کنند.

جانمایی ناشران

رمضانی به محل های تعبیه شده برای نمایشگاه بین المللی کتاب تهران اشاره کرد و گفت: نمایشگاه امسال به جز شبستان اصلی حداقل ۶ سالن دیگر هم دارد که دو سالن برای بخش دانشگاهی، دو سالن برای بخش کودک، یک سالن برای بخش آموزشی و یک سالن برای بخش خارجی طراحی شده و ناشران دیجیتال هم در سالن بخش خارجی قرار دارند.

وی با اشاره به انتخاب سمنان به عنوان پایتخت کتاب ایران افزود: برای حضور روستاهای دوستدار کتاب در نمایشگاه جانمایی شده است.

قائم مقام و سخنگوی نمایشگاه کتاب با اشاره به ویژگی های این دوره گفت: برای سومین سال همه ناشران در فضای مسقف جانمایی شده اند، با این تفاوت که متراژ در اختیار ناشران هم گسترش یافته است هم در بخش ناشران دانشگاهی، آموزشی و کودکان اصلاحاتی برای ارائه خدمات بهتر انجام شده است.

رمضانی با اشاره به شعار نمایشگاه امسال با عنوان «بخوانیم و بسازیم» افزود: در این شعر بحث مطالعه در نظر گرفته شده است، ضمن آنکه نمایشگاه کتاب امسال موضوع گردشگری فرهنگی را هم برای مردم و علاقمندان در نظر گرفته اشت.

اعلام میزان یارانه ها

وی در خصوص میزان یارانه اختصاص یافته به دانشجویان، اساتید و طلاب گفت: امسال دانشجویان ۷۰۰ هزار تومان یارانه دارند که ۶۰ درصد هزینه‌ها را خودشان پرداخت می‌کنند و ۴۰ درصد آن برعهده حامیان مالی نمایشگاه و بخش فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و اساتید هم یارانه ۸۰۰ هزار تومانی دارند که ۵۰ درصد آن از محل حامیان مالی و وزارتخانه تامین می‌شود.

قائم مقام و سخنگوی نمایشگاه کتاب با اشاره به حضور رسانه‌ها در نمایشگاه کتاب امسال افزود: امسال علاوه بر حضور خبرنگاران بخش فرهنگی خبرنگاران دیگری هم نام نویسی کرده اند که نشان از جذابیت نمایشگاه کتاب برای همه است و در مجموع ۶۱۰ خبرنگار نام نویسی کرده اند که برای ۲۷۵ نفر کارت ثابت صادر شده است.

رمضانی گفت: ۸۴ نفر هم در بخش شهروند – خبرنگار در فراخوان ثبت نام کرده اند که از ظرفیت آنها برای آینده استفاده خواهد شد. ۳۰ خبرنگار خارجی هم رویداد‌های نمایشگاه امسال را پوشش می‌دهند.

وی درباره برنامه‌های فرهنگی نمایشگاه افزود: کمیته فرهنگی در سه رده با جشن‌های متنوع در کوشک‌ها و سرا‌های نمایشگاه برنامه دارد. برای بزرگداشت فردوسی و برای بخش کودک و نوجوان هم برنامه‌های ویژه‌ای پیش بینی شده است. در غرفه جوایز نیز علاوه بر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجموعه‌های دیگری هم جوایزی در نظر گرفته اند.

برخورد با متخلفان

قائم مقام و سخنگوی نمایشگاه کتاب با بیان اینکه بحث نظارت یارانه ها و خرید از سامانه مجازی نمایشگاه کتاب به صورت جدی دنبال می شود، گفت: مسئله نقد شدن بن های کاغذی از ابتدا وجود داشت و با مجازی شدن بن ها هم موضوعات مرتبط با آن پیگیری می شود. امکان بروز خطا وجود دارد و ما هم گزارشاتی در این مورد داریم، اما حجم این گزارش ها در نمایشگاه بسیار کم است و به یک هزارم هم نمی رسد. با این حال با رصد تخلف احتمالی اقدامات لازم انجام می شود.

رمضانی افزود: تدبیر ما این است که از افراد متخلف مراقبت و نظارتی بیشتری صورت بگیرد و این افراد زیر ذره بین هستند. در مورد کتابفروشان سخت گیری بیشتری در نظر گرفته شده و در صورت ارسال کم با آنها برخورد می شود.

سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران با شعار بخوانیم و بسازیم از چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت تا شنبه ۲۹ اردیبهشت در محل مصلای امام خمینی (ره) تهران برگزار خواهد شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.